(fotos pispades de Nollegiu)
Gràcies a tots els que heu pogut i volgut compartir aquest
acte i que d’alguna manera m’heu animat a fer, i ara a presentar públicament les
peces que he anat treballant i mostrant virtualment en aquest blog. Mostrar-les
tal com són, més enllà de la pantalla.
Una llibreria era el lloc adient i si és aquesta, que s’ha
inventat un espai de “culte garriguenc”, doncs encara més (el títol, estava
cantat:, ja em coneixeu: no em puc resistir a un joc de paraules ben recargolat)
Exposar tot agafant el relleu d’en Toni Moreno, un repte: el
cercle Garriga es tanca, o més aviat es va obrint.
Amb en Toni Moreno, una autèntica màquina de projectes de
qui miro d’aprendre cada dia (s’inventa coses i...les fa!) tenim una
complicitat provocada pel senyor Garriga, que ens devia detectar un nivell de
frikisme semblant i no va parar fins que ens va posar en contacte. I en aquesta
complicitat hi ha l’origen d’aquesta sèrie.
Feia temps que em burxava la idea d’experimentar amb la
forma de les paraules de fer una sèrie
d’obres gràfiques, utilitzant la paraula escrita, el signe dibuixat, com a base.
I feia temps que em venia de gust fer alguna mena de
treball visual al voltant dels poemes, de l’univers poètic d’en Francesc. Un “encàrrec”
d’en Toni (amb data de lliurament) em va fer engegar el projecte i materialitzar
les bones intencions...
La immersió a fons en l’obra d’en Francesc hi ha fet la
resta. És un pou inacabable d’imatges, de versos que un voldria destacar. Versos que
es poden reduir a aforismes, tota una guia, un llibre d’hores, un llibre
de meditacions, una guia de perplexes plena de suggeriments, mai de consignes.
El mètode Garriga (no el de taquigrafia) de mirar-se la vida amb moments
intimistes i reflexius i moments més carnals, sempre lúcids
Era doncs el moment
de reprendre una tècnica poc explotada: la capacitat del lleixiu ( l’hipoclorit
sòdic) de decolorar els pigments en aquest cas de la cartolina negra.
Experimentar, fer provatures, provocar accidents (plàstics)
i aprofitar-los son part de la recepta. Planificar poc, gaudir de la sorpresa,
els ingredients. Ha de ser gratificant
el procés. Jugar amb els materials i
deixar-los fer.
Les irregularitats del traç o del lleixiu menjant-se el
color i penetrant en les fibres de cel·lulosa proporcionen unes qualitats
úniques, que no es poden obtenir amb cap altre procediment. No és el mateix
afegir pigments DAMUNT d’una superfície que anar-los esborrant deixant que el
clor actuï lentament DINS del paper. Veure com la imatge va apareixent a poc a
poc com una imatge fotogràfica al bany de revelat.
Voldria que aquest fos l’inici d’un treball més ampli, amb
altres formats i procediments donant forma plàstica a les paraules del poeta.
Si el temps hi ajuda, és l’hora d’enllestir feines i tancar projectes
Finalment m’agrada recordar un poema d’en Garriga que trobo que reflecteix
força la seva sornegueria
poètica i vital, (cosmonauta pp.493):
m’esperes a la porta
tocant el violí.
ho sé: tu no saps
música.
i jo sóc sord,
ho saps.
l’espera sembla
llarga.
Gràcies de nou a tothom i sobretot al Francesc Garriga, al
Xavier Vidal Al Toni i la Imma i com no, a la Nuri, Mare Superiora, ai las! sense missals.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada